Thursday, April 2, 2009

Ketiadaan Bas Menuju Pedalaman Seri Menanti, N.Sembilan

Istana Lama Seri Menanti yang dibina tanpa menggunakan sebarang paku


Bas stand Kuala Pilah sekarang

(dikupas oleh ahli blog yang kampung halamannya di Seri Menanti, K.Pilah)


OK, ni satu lagi kisah yang tak sepatutnya berlaku.. Kisah tentang ketiadaan bas awam menuju ke pedalaman Seri Menanti, N.Sembilan..

Dulu-dulu memang ada pengangkutan bas awam untuk ke Seri Menanti ni..Sekurang-kurangnya ada dua dan lepas tu tinggal satu..Sekarang pula, terus tiada langsung..Yang ada untuk ke sana hanyalah teksi aje untuk menuju ke sana.

Dalam tahun 2000, ada bas mini yang masuk. Itu pun satu jer. Tapi takpe sekurang-kurangnya adalah juga kan.. Bukan apa, ia satu perkara yang agak menyusahkan penduduk juga sebab bukan sedikit orang kampung yang nak ke Pekan Kuala Pilah tu setiap hari. Ramai juga. Kalau nak harapkan teksi, memang tak cukup tanganlah sebab asyik penuh jer..Nak tunggu pun ambik masa juga. Kalau cepat tak apalah jugak ni boleh dekat satu jam tunggu pun belum tentu ada, kalau ada pun bila lalu tempat kita, dah penuh. Tak ke buang masa namanya tu..

Lagi satu yang tak bestnya sebab ketiadaan bas awam menuju pedalaman Seri Menanti ni ialah menyusahkan orang lain contohnya orang ramai untuk pergi melawat ke Istana Besar Seri Menanti tu. Dah lupa ke kat sana ada sumber pelancongan??Kadang-kadang ada pelajar-pelajar yang nak buat research di sana dan pelancong yang datang melawat ke Seri Menanti.. Tak ke menyusahkan tu. Memanglah ada teksi tapi tak ke susah nak menampung orang yang ramai..Lagipun, bilangan teksi di Kuala Pilah itupun sedikit bukan banyak.

No comments:

Post a Comment