Saturday, March 28, 2009

KISAH KEGIGIHAN SANG IBU...


Ibu ini tidak jemu-jemu memanggil pelanggan untuk membeli tiket di kaunternya...

Bila tak larat apa salahnya duduk sekejap..

Di perhentian bas ini, selain bising dengan bunyi bas, ia juga bising dengan suara-suara penjual tiket bas

Biar penat, tugas tetap tugas..

Hai, kawan-kawan..Macam mana hari ni??Tengah pening siapkan report & poster lagi erk??Tak pe buat perlahan-perlahan ok janji siap dan puas hati dengan kerja kita..
Ok hari ni kami nak cerita tentang kegigihan kaum wanita lebih-lebih lagi kaum ibu yang menjual tiket-tiket bas di kaunter-kaunter bas seluruh Malaysia ni.. Ketika ini, jika di perhatikan betul-betul, semakin ramai kaum wanita yang mencari rezeki dengan menjual tiket-tiket bas di perhentian bas terutamanya kaum ibu. Kadangkala, tenggelam pula spesis lelaki yang menjual tiket dari penglihatan kita.
Ramai dalam kalangan wanita-wanita yang menjual tiket ini merupakan ibu tunggal yang meneruskan pekerjaan ini demi mencari rezeki untuk anak-anak mereka dan kelangsungan hidup mereka..Itu sebenarnya yang membanggakan..Walau apapun dugaan yang mendatang, hidup mesti diteruskan walaupun tanpa suami di sisi kita..Sekurang-kurangnya kita berhenti dari menyalahkan takdir apabila kita sendiri ada alternatif sendiri untuk membuatkan hidup kita lebih baik..
Wanita zaman sekarang lebih berani menanggung risiko terutamanya dalam mencari rezeki ini..Biar susah tetapi sekurang-kurangnya kita cari jalan supaya tak menyusahkan orang lain..Yang penting pekerjaan itu halal di sisi agama..Sikap tak putus asa dalam mencari rezeki seperti ibu-ibu ini harus dijadikan teladan oleh remaja-remaja masakini..Jangan terlalu tenggelam dengan dunia yang dicipta sendiri..
Dari dulu sampai sekarang, kerja memandu bas ini adalah pekerjaan kaum lelaki, tetapi siapa tahu kan waktu mendatang, kaum wanita pun berani menyahut cabaran untuk memandu bas ekspres pula..
"BILA KITA ADA ALTERNATIF, ITU TANDA KITA SEMAKIN BIJAKSANA..."










No comments:

Post a Comment