Sunday, March 29, 2009

Lagi Kisah di Puduraya..

Kisah ni dah lama berlaku....tiba-tiba teringat kembali sewaktu tengah duduk menunggu kedatangan idea.hihihhiiii...
Ini merupakan pengalaman seorang abang, adiknya pulak salah seorang daripada ahli kumpulan ini...Nak dijadikan cerita, abang ni nak p rumah mak sedara kat KL. Dia pun ambik la bas dari tempat dia sampai ke KL. Sesampainya abang ni kat KL, dia pun tunggu la pakcik yang akan datang menjemputnya...tunggu punya tunggu...tak datang-datang jugak.

Tiba-tiba, tengah duk tunggu ni...datang dua orang lelaki ke arahnya. Dua orang lelaki ni pun dengan tak beradabnya telah meninta duit kat abang ni (hmm...beselah KL, kehidupan yang penuh dengan pancaroba). Apalagi, abang ni cakap la tak duit nak bagi...yelah dalam dompet cuma ada RM10 je...nak bagi macam mane...kalau bagi, dah tentu la tak de duit kan...apatah lagi lelaki dua orang ni memang tak kenal langsung kan. Tapi lepas je abang ni cakap tak de duit, salah sorang dari lelaki ni bawak keluar pisau...kemudian diacunya pisau tu kat perut abang...sesuatu yang tidak diduga telah terjadi...

Abang ni pun tak de pilihan jadi terpaksa la bagi....yang sedihnya...masyarakat awam terutamanya mereka-mereka yang ada masa kat tempat kejadian tu la kan, langsung tak membantu (kononnya tak nak masuk campur)...Cuma hanya mampu melihat dan melihat...tiada langsung sebarang tindakan contoh macam hubungi talian Rakan Cop ke...tak lama lepas tu, pakcik pun sampai.
Kisah ni merupakan salah satu kisah yang sering terjadi dalam masyarakat kita. Apabila sesuatu perkara atau situasi tu berlaku depan mata kita, kita akan tergamam seketika...tak tau, kita jadi panik...apatah lagi mangsa keadaan waktu. Tapi kalau bukan kita yang akan membantu siapa lagi...nak tunggu berlakunya pertumpahan darah...kejadian bunuh-membunuh di perhentian bas. Cuba anda renungkan seketika....seandainya yang diugut atau mangsa tersebut adalah adik beradik anda, ataupun sedara mara anda atau mereka yang paling rapat dengan anda....tidakkah itu sesuatu yang menyedihkan... Tepuk dada tanyalah hati...!!!

No comments:

Post a Comment