Sunday, March 29, 2009

Sejarah Permulaan Bas Di Penang

Sumber dipetik daripada www.rapidpg.com.my-Memory Lane daripada buku yang bertajuk
'Penang Trams, Trolleybuses & Railways: Municipal Transport History 1880s-1963 ' oleh Ric Francis & Colin Ganley
Kompeni Morris Komersial-Bas Lim Seng Seng.








Bas Kuning Austin K8 dengan plat nombor P9315

berada di kawasan jalan luar bandar.







GTMT trolleybas No. 24 dua tingkat di atas Jalan Ayer Itam-Jett
yang menghala ke arah Jalan Dato' Kramat bersebelahan
dengan simpang Jalan Perak.







Pengangkutan bas London dua tingkat yang sampai dan baru
digunakan di Penang, masih lagi menggunakan nombor
pendaftaran CGF175 dan CGF 183. Menjadi bas Penang yang ke 22 dan 23.







Pada tahun 1953, RSJ 'Small Light Type' dilihat dengan
membawa imej baru kerana badan bas dicat semula oleh Syarikat Tramways.





Dari dua sudut pandangan yang sama ke atas Standard RSJ Trolleybus Type C
ke atas Jalan Penang dan Jalan Prangin.








Trolley bas yang pertama dekat Jalan Penang.








Gambar ini diambil disepanjang simpang Jalan Magazine. Dikenali juga sebagai 'Jalan SimpangEnam' yang merujuk kepada simpang yang mempunyai enam jalan iaitu Jalan Magazine, JalanBrick Kiln, Jalan Dato' Kramat, Jalan Macalister, Jalan Penang dan Jalan Gladstone.










Tram elektrik Penang bergerak sepanjang Weld Quay melalui hadapan
Stesen Keretapi F.M.S-dikenali juga sebagai 'stesen keretapi tanpa rail'





No comments:

Post a Comment