Saturday, March 28, 2009

Bukan Sekadar Perkhidmatan..tapi juga..sebagai MEDIUM PENGIKLANAN


Pengiklanan dalam bas awam


Who's making your neighbour safer??



Iklan yang ingin disampaikan tepat dan ringkas


Mesej "Hentikan Keganasan Ke Atas Gaza" yang dibawakan oleh Rapid


Hentikan Keganasan...!!! Selamatkan Gaza...


Pesanan komuniti dari pihak Rapid Penang


Kebudayaan negara Malaysia yang dipamerkan melalui bas Rapid





Kita sedia maklum kini perkhidmatan awam semakin bertambah...seperti dengan adanya bas awam, teksi, Sistem Transit Aliran Ringan (LRT)...dan sebagainya. Walaupun hanya sebagai medium perkhidmatan yang disediakan kepada semua pengguna iaitu dengan menghubungkan satu tempat kepada satu tempat namun peranannya sangat besar dan dapat memberi manfaat kepada setiap pengguna.








Kadang kala, tak semua orang sedar tentang apa yang berlaku di sekeliling kita sekarang ni.... Apa yang dapat diperhatikan dalam keadaan masyarakat kita sekarang ni ialah sikap saling ingat-mengingati sesama kita. Selain itu juga, sikap saling bantu membantu sesama manusia memang terserlah dalam kalangan masyarakat Malaysia. Hal ini jelas diperhatikan melalui perantaraan medium perkhidmatan dengan medium pengiklanan. Baru-baru ni dunia dikejutkan dengan peperangan yang berlaku di Gaza.




Pelbagai reaksi yang kita terima dari semua pihak...yelah...mana taknye...cuba kalau peperangan ni terjadi kat Malaysia. Kita yang duk kat Malaysia, rakyat Malaysia lagi tu....patut bersyukur la sebab negara kita tak macam negara-negara lain yang kat luar sana. Atas rasa kemanusiaan...ingin membantu dan dibantu serta rasa tanggungjawab la kan...pihak syarikat bas rapid telah mengambil inisiatif yang sangat-sangat bagus dengan mengiklankan mesej kesedaran di bahagian badan bas tersebut (bas rapid la kan...) tentang keperitan, kesengsaraan, kesedihan...yang dialami oleh penduduk Islam di Gaza...dengan mesej yang disampaikan sedkit sebanyak dapat membantu masyarakat di sana selain kita rakyat Malaysia kat sini mempunyai tanggungjawab ingin menolong. Peperangan serta keganasan yang dilakukan oleh rejim Zionis terhadap penduduk Palestin ketika serangan di Gaza awal tahun ini mendapat perhatian seluruh masyarakat dunia.

Mesej yang dibawakan oleh Rapid ini dapat mengetengahkan nilai-nilai murni yang tergambar dalam masyarakat kita yakni melalui emosi dan perasaan yang tersirat serta tersurat dalam diri penduduk Palestin.





Selain itu juga, terdapat pelbagai mesej yang boleh dipamerkan melalui perkhidmatan bas ini...Lihat saje macam kat luar negara yang mengiklankan kerja di badan bas...






















































1 comment:

  1. Hi, saya hanna dari company Ehsan Plant & Property Sdn Bhd, kami sedang mencari syarikat yang boleh membuat pengiklanan di teksi dan bas. Minta jasa baik tuan/puan untuk hubungi saya semula di 03 - 2162 6649 (hanna)

    ReplyDelete